Monday, September 14, 2009

Bicara HambaMu: Doa-Doa Yang Makbul


Subhanaallah Ya Allah

Tiba-tiba dalam keheningan subuhMu..jiwa aku diselubungi keresahan..kegelisahan, entah apa sebabnya, datang perasaaan ini muncul dalam saatku sedang mengharap sesuatu..sesuatu yang hanya aku je mengerti..Apakah kerana hati aku ni sedang bertasbih padaNya, meminta ampunan atas dosa-dosa yang dilakukan selama ni..dalam subuh yang singkat ini, aku memanjatkan doa semoga permintaanku di pagi ini dimakbulkan olehMu..aku nantikan satu doa diatas sejadah berhadapan kiblatMu ini dijawab suatu hari nanti olehMu Ya Allah..Insyaallah.. Seperti Engkau janjikan.."Berdoalah dan mintalah padaku..nescaya Aku tunaikan, lihat betapa Allah s.w.t membantu setiap langkah dan perjalanan hamba-hambaNya. Apabila dia berkata "KUN FA YAKUN"..maka JADILAH. Justeru itulah aku harus bersyukur setiap saat..Allahu akbar! Allah Maha Besar.


Bismillahirrahmanirrahim...Ya Allah! makbulkanlah segala doa-doa hambaMu ini..setiap panjatan dan pengharapan hanya padaMu Yang Maha Agung dan Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu..sesungguhnya Engkau tahu apa ada dalam jiwaku. Maka Engkau kabulkan doaku.. ampunkanlah segala dosa-dosaku dan kedua-dua ibubapaku..juga dosa-dosa orang yang aku sayangi, saudara-saudaraku, sahabat handaiku dan kaum muslimin dan musliman, mukminin dan mukminan sekalian...Ya Allah..amin..amin ya rabbal alamin..


"katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untukMu Ya Allah, Tuhan Alam semesta."


Aku pasrah dengan redha..aku menyerah dengan bersujud..dalam titisan butir-butir airmata yang mengalir merasakan dosa tidak terhingga membuatkan aku tidak berdaya..lemah memikulnya. Sesungguhnya Engkau Maha adil dalam segala merencanakan dan mempermudahkan segala doa-doa hambaMu ini..Tapi Ya Allah, kekadang aku lemah..sangat lemah dalam langkahku ini..namun aku tidak pernah putus asa mengharapkan rahmatMu aku menjadi hambaMu yang punya tempat disisiMu.

Aku masih tidak melupakan kata-kata yang pernah aku terbaca semasa aku menunaikan solat tarawih di satu masjid pada malam 16 ramadhan..kaku aku seketika..terdetik hati aku masa tu..pernah ke aku pikir kan hal tersebut sebelum ni..aku harap korang yang sama-sama baca kata-kata ni..harap jadikan ia sebagai penguat semangat..insyallah..baca dan renung2 kan lah..

Kasih Allah s.w.t

Sekiranya doa hambaNya itu CEPAT dimakbulkan..sesungguhnya Allah s.w.t menyayangi hambaNya itu.

Sekiranya doa hambaNya itu LAMBAT dimakbulkan..sesungguhnya Allah s.w.t sedang menguji hambaNya itu.

Sekiranya doa hambaNya itu TIDAK dimakbulkan..sesungguhnya Allah s.w.t merancang sesuatu yang lebih baik untuk hambaNya itu.

Tiba-tiba je aku sebak sendiri..aku tahan kesedihan dengan senyuman..rupa-rupanya Engkau menguji dan merancang sesuatu untuk aku selama ni..aku tidak sanggup membohongi jiwaku sendiri..aku tidak sanggup lagi..aku mohon berikan aku sedikit kebahagian..amin.

Just pendapat aku je..Janganlah kita sebagai hambaNya bersangka buruk pada Allah s.w.t..Sesungguhnya DIA Maha Adil..Maha Mengasihi setiap hambaNya..mana mungkin kita mengelak daripada diuji kerana itu adalah takdir Allah s.w.t..yang mampu kita lakukan hanyalah mempertingkatkan tahap kebergantungan kita padaNya..disamping itu berusahalah sedaya upaya untuk menyelesaikan masalah..tidak salah kita menyeselaikan masalah yang menimpa..bahkan kita memang dituntut untuk berbuat demikian...

DOA-DOA YANG MAKBUL

  1. Orang yang terdesak
  2. Orang yang teraniaya/dizalimi
  3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua-dua ibubapanya
  4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim dan tidak memutuskan silaturrahim

Tanda-tanda doa yang makbul

  1. Terasa sesuatu yang menakutkan
  2. Menangis tatkala berdoa
  3. Terasa menggeletar

Cara-cara berdoa

  1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah pernah bersabda: "sesungguhnya Allah s.w.t amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa ia berdoa."
  2. Menghadirkan diri pada Allah s.w.t dengan penuh kekhusyukan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai
  3. Hendaklah minum, makan, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah s.w.t itu baik dan menerima melainkan yang baik belaka
  4. Doa itu bukan bertujuan melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim dan jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut
  5. Digalakkan banyak menyebut AsmaulHusna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah dam selawat ke atas Rasulullah s.a.w dan para sahabat
  6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya)

faqirqalam..subhanallah



No comments:

Post a Comment