Tuesday, September 1, 2009

HOBI AKU: VESPA COLLECTOR

Dulu aku pernah la miliki sebuah vespa..jenis piaggio 150.. tapi bapak aku yang punya..TA 9856, aku masih lagi ingat nombor pendaftaran vespa bapak aku ni.banyak kenangan dan jasanya pada aku. Aku sayang giler kat vespa tu.


Suatu ari tu, frust giler aku bila aku dapat tau bapak aku pegi jual vespa tu pada kawan dia kat Kuala Terengganu..dengan harga RM 400 je...termenung aku dibuatnya..hmmm..nak buat camana..Vespa tu bapak aku yang punya.kalau tak silap aku, bengkel moto kawan bapak aku tu kat bawah Jambatan Kuala Terengganu..glamor jugak la tempat tu..tempat kumpul geng2 kelab Vespa Terengganu. orang ganu panggil Vespa ni sebagai 'ayam bapak'.


ni model Vespa bapak aku


Bermulanya hobi aku...

Walaupun aku dah kehilangan ‘ayam bapak’ tu..namun minat aku pada Vespa ni masih giler2 hingga ari ni..sejak kes bapak aku jual vespa tu..aku begitu obses pada model2 mini Vespa..aku mula mengumpul sebagai koleksi peribadi...

Kumpul dan main adalah dua perkara yang berbeza bagi aku, bila aku kumpul..aku akan berusaha untuk jaga harta peribadi aku tu..best giler kumpul ni..aku rasa satu kepuasan bila dapat kumpul dan tambah koleksi vespa ni.


Deretan koleksi Vespa miniatur yang aku susun di atas rak di ruang tamu rumah

Aku mula giat mengumpul model Vespa ni sejak awal tahun 2008. Model-model Vespa yang aku miliki ni dibeli di kedai permainan sekitar Kuala Terengganu dan Kemaman. Kira rambang mata jugak la bila dah masuk kedai permainan tu, banyak sangat toy kat dalam tu. Tapi yang pasti, aku puas hati la tengok semua tu..’terapi jiwa’.

Actually, model Vespa ni banyak jenis..so, aku sedang cuba untuk dapatkan seberapa banyak model-model ni di pasaran..dulu harga sebuah model Vespa ni hanya RM 19.90, sekarang dah naik harga..RM 22.00.hhmmm..aku tak kisah..minat punya pasal. Wife aku siap support lagi.hehehe..kekadang dia yang pilih model-model Vespa tu..sayang gak wife aku ni pada aku ye..hahahaha.

Kekadang tu orang anggap kumpul mende2 ni..macam budak2..ntah pe yang best sangat nih..tapi oklah dari aku buat mende yang tak bermoral..ada gak kebaikannya kan..dop gitu?
Dop kan kalu orang laki kumpul mainan dikatakan budak2..kalu kumpul barang lama or antik ..orang akan kata mcm orang tua la pulok..lantak p la..janji aku hepi dengan hobi aku yang satu ni..aku rasa bukan aku sorang je yang suka kumpul barang mainan nih..ramai lagi kot.


Dari apa yang aku dengor sebelum ni..minat mengumpul barang mainan boleh jadi punca pendapatan kalau disimpan elok2 memang value dia tinggi, tapi takkan jual kot..sayang.!

Setiap koleksi yang aku kumpul, mempunyai nilai estetika tersendiri..model-model Vespa ni mempunyai rekabentuk yang sangat unik, kehalusan pembuatan yang sangat tinggi dan eksklusif..memberi impak pada diri aku.


Sebenarnya, aku ni suka gak barang permainan lain seperti figura aksi dan barangan Marvels. Aku memang minat sangat dengan watak2 dan cerita2 superhero sejak kecil dulu..kalu ikutkan hati, memang aku nak kumpul je toy tu, tapi aku tahu..dalam islam tak digalakkan kumpul barang permainan mcm tu..malaikat tak masuk rumah..so, takde keberkatan dalam rumah kita..aku tak nak gitu.

Apa-apa pun terserah pada minat ngkorang yang kat luar sana. Aku sekadar nak berkongsi minat dan hobi je.


faqirqalam.....

2 comments:

  1. weh..aku nak cari smula vespa tuh...

    ReplyDelete
  2. Bro, saya pun pengumpul barang2 gak terutamanya mainan.

    Saya terbaca satu soal jawab agama. Ustaz tu cakap, tidak haram menyimpan patung permainan. Malah diharuskan kalau bukan untuk tujuan pemujaan.

    Salam perkenalan

    ReplyDelete